Mitä asiaa yksikään yritys ei voi välttää? Mikä pilkistää esille tuotteiden, palvelujen, asiakastarpeiden, prosessien ja toimintamallien taustalta? Mikä pyörii valveutuneen yrittäjän ja yritysjohtajan mielessä yötä päivää?
Vastaus on uusiutumisen tarve. Iskusanat on tiedostettu: ”Opi uutta! Kehitä toimintatapojasi! Muutu, jotta menestyisit!”
Niinpä me haemme uutta tietoa ja oppeja, mietimme linjakkaampia ratkaisuja, ja mullistamme sisäisiä rakenteita.
Hyvä niin! Mutta miksi eivät uudet opit, ratkaisut ja rakenteet johdakaan aina toivottuihin tuloksiin? Vanha tapa elää uuden rinnalla. Vastuut eivät siirtyneetkään, kuten sovittiin. Uusi ratkaisu jää jostain syystä ”pölyttymään” käyttämättömänä.
Yksi vaihe unohtuu usein muutoksessa: vanhasta poisoppiminen. Nimittäin ennen kuin pystymme omaksumaan uuden tavan toimia, on meidän tietoisesti irtauduttava vanhasta. Siispä meidän tulee mielessämme analysoida, mikä asia tekemisessämme tulee muuttaa, ja miten se voidaan tehdä. Teemme ikään kuin tilaa uudelle asialle.
Tässä astuu motivaatio kuvaan mukaan. Miksi tekisimme muutosta, ellei se tuo meille jotain hyötyä? Jokin ”triggeri” täytyy löytyä, muuten vanha tuttu rutiini todennäköisesti jatkuu.
Yhdysvaltalainen toimittaja Charles Duhigg tutkii tapojen merkitystä teoksessaan “The Power of Habit. Why We Do What We Do in Life and Business”. Hän kuvaa kiinnostavalla tavalla, miten tavat syntyvät ärsyke – käytös – palkkio –tapasilmukan pohjalta. Tapojen muuttaminen on mahdollista, kun tiedostaa nämä lainalaisuudet ja keskittyy muuttamaan yhtä asiaa kerrallaan.
Vaikka me kaikki olemmekin pinttyneitä tapoihimme, on hyvä tietää, että niistä poisoppiminen on mahdollista. Pystymme muuttumaan, kun teemme sen tiedostetun harjoittelun avulla. Pystymme uudistumaan – lohdullista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti