perjantai 7. marraskuuta 2014

Kasvu – yliarvostettu ihanne?

Onko aivan pakko kasvaa? Voisiko tasaisella menolla selvitä? Mitä tapahtuu, jos kasvamme - miten hallitsemme tilanteen?

Yrittäjän ja yritysjohtajan mielissä kasvu tuottaa hyvin ristikkäisiä ajatuksia ja tunnelmia. On yrittäjiä, jotka vannovat silmää räpäyttämättä kasvun nimiin. Olen tavannut heitä useita. Ja toisaalta on yrittäjiä, joille kasvu on arveluttava asia, pelottavakin; mistä lisämarkkinat, lisätyöntekijät, lisärahoitus? Ja entä jos epäonnistumme, meneekö kaikki vuosien aikana tehty työ humauksessa hukkaan?

”Yrityksestä menestystarina” –kirjassa pohditaan näitä kysymyksiä ja monia muita, kuten sitä, onko eri toimialoilla eroja silloin kun puhutaan kasvusta. Miten sinun toimialasi – oletko pohtinut sen kasvua ja kasvuvaateita?


Kirjassa tuodaan esille tärkeä tutkimustulos: suurin osa yritysten kasvusta johtuu siitä, että yritys on kasvavalla markkinasegmentillä. Koko kakku kasvaa, ja siitä riittää isompia paloja pelureille.

Mitä jos oma toimiala ei olekaan kasvuala? Yksi idea on koettaa löytää synergiaa kasvavan alan toimijoiden kanssa, lyöttäytyä yhteen, ja sitä kautta päästä imuun mukaan. Se kyllä onnistuu, kunhan yhteinen tarjonta rakennetaan todellisten asiakastarpeiden pohjalle.


Onnea verkottumiseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti