torstai 2. lokakuuta 2014

Mihin strategia voi kompastua?

Strategian merkitys sinänsä tunnustetaan laajalti, mutta silti strategian kanssa ei aina onnistuta. Tässä kolme esimerkkiä syistä epäonistumiseen.

Ensimmäinen on yhteisen strategian puute. Strategiahan on kyllä aina olemassa jossain muodossa, minimissään johtajan päässä, mutta jos sitä ei ole saaatettu kommunikoitavaan muotoon ja kommunikoitu, ei se voi mitenkään toimia yhteisenä ohjenuorana.

Toinen liittyy strategian sisältöön. Jos strategiasta puuttuu yksikin peruspalikka, se ontuu. Kirjassani puhun Strategy Six-Pack - konseptista, joka sisältää täysin välttämättömät strategian sisältöosat yritykselle kuin yritykselle, nakkikioskista Nokiaan.

Kolmas kompastuskivi on staattisuus. Strategiaa ei päivitetä, kun joku sen osista muuttuu. Jos esimerkiksi tärkein kohdeasiakasryhmä syystä tai toisesta vaihtuu, on mitä todennäköisemmin tarkistettava ainakin tuotteen tai palvelun sisältö sekä se tapa, jolla sitä myydään.

Kompastumiset ovat vältettävissä loppujen lopuksi melko yksinkertaisin keinoin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti