"Miten pysymme jatkossakin ykkösinä?", kysyi eräänä päivänä toimialansa markkinajohtaja minulta. "Uusiutumalla", vastasin, "vaikka se kirpaiseekin".
Ei ole helppoa luopua mistään totutusta, kun on nähnyt sen toimivan. Eikä ehkä tarvitsekaan. Ei muutosta muutoksen vuoksi. Mutta jollain tavoin on uusiuduttava, jotta asema säilytetään tulevaisuudessa.
Miksi? Koska asiakkaan tarpeet muuttuvat. Koska kilpailijat etsivät tapoja täyttää ne tarpeet paremmin, nopeammin, halvemmalla. He miettivät, mikä on tarpeeksi hyvää, koska parasta ei aina tarvita.
Uusiutuminen ei tarkoita välttämättä sitä, että tuote tai palvelu muuttuu. Myös liiketoimintamalliin voidaan tehdä muutoksia, joista tulee kilpailuetu.
Kuten kirjassani sanon: "Keksi liiketoimintasi uudestaan ennen kuin joku muu tekee sen."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti